Πρώτη καταχώρηση: Δευτέρα, 16 Αυγούστου 2010, 13:41
Βασίλης Γ. Σαρημπαλίδης
Σε ανησυχητικό βαθμό οι απολύσεις σε εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο του αυτοκινήτου. Τι λένε στη zougla.gr οι άνθρωποι που κρατούν το τιμόνι και τις τύχες 100.000 εργαζομένων.
Πριν από δεκαετίες, το αυτοκίνητο ήταν είδος πολυτελείας. Ελάχιστοι διέθεταν αμάξι και ούτε κατά διάνοια δεν υπήρχε δεύτερο ή ακόμα και τρίτο σε κάθε οικογένεια. Τα χρόνια, όμως, πέρασαν και οι ανάγκες έγιναν τόσο μεγάλες, ώστε πλέον αυτό θεωρείται είδος πρώτης ανάγκης. Τα τελευταία χρόνια η αγορά σημείωσε τεράστια άνθηση, με αποκορύφωμα το 2004, όταν η αγορά καινούργιων αυτοκινήτων άγγιξε τις 290.000 οχήματα. Όμως, η άσχημη οικονομική κατάσταση που επικρατεί εδώ και 1,5 χρόνο οδήγησε σε μία πτωτική πορεία τη συγκεκριμένη αγορά, που έφτασε να απειλείται σε μεγάλο βαθμό η βιωσιμότητά της. Εκατοντάδες επιχειρήσεις βρίσκονται «στο κόκκινο». Με 100.000 και πλέον εργαζομένους που δουλεύουν άμεσα ή έμμεσα σε εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο αυτό, είναι σαν να μιλάμε για ένα κοινωνικό πρόβλημα που ξεκίνησε στα τέλη του 2009 και έχει αρχίσει να διογκώνεται τους τελευταίους μήνες με ανυπολόγιστες συνέπειες.
Η κοροϊδία με τους φόρους…

Εδώ είναι που αρχίζει και περιπλέκεται ακόμα περισσότερο το θέμα. Οι αποφάσεις που έχουν ληφθεί τον τελευταίο καιρό με επιπλέον φόρους, όπως ΦΠΑ, φόρος πολυτελείας, τεκμήρια, αύξηση της βενζίνης, Ε.Τ.Τ. (ειδικό τέλος ταξινόμησης) κ.ά. έχουν επηρεάσει αρνητικά την ψυχολογία των αγοραστών. Με τόσα «καπέλα», το αυτοκίνητο αποτελεί για πολλούς άπιαστο όνειρο, ενώ όσοι θέλουν να αγοράσουν ένα καινούργιο το σκέφτονται, αφού δεν γνωρίζουν το τι τους περιμένει αύριο. Να θυμίσουμε την περσινή κίνηση της κυβέρνησης, που «κορόιδεψε» χιλιάδες αγοραστές, αφού από τη μία τούς έδωσε κίνητρα να αποκτήσουν αυτοκίνητα υψηλού κυβισμού με μεγαλύτερη ασφάλεια, και από την άλλη αύξησε ακόμα και στο 100% τα τέλη κυκλοφορίας, γεγονός που οδήγησε ακόμα και τον ίδιο τον πρωθυπουργό, Γ. Παπανδρέου, σε απολογητικές δηλώσεις, λέγοντας ότι η κίνηση αυτή ήταν λανθασμένη!
Μαζικές απολύσεις…

Όλο αυτό το σκηνικό έχει δημιουργήσει πρόβλημα στην αγορά και πολλές αντιπροσωπείες έχουν αρχίσει να βάζουν η μία μετά την άλλη «λουκέτο». Ακόμα και μεγάλοι ντίλερ έκλεισαν, άλλοι έφυγαν για… Βραζιλία (;) μετά τα «κανόνια», και πολλοί βρίσκονται σε αδιέξοδο. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της zougla.gr, ακόμα και εισαγωγικές εταιρείες - κολοσσοί προχωρούν σε μαζικές απολύσεις, μειώσεις μισθών, μειώσεις ημερών εργασίας (!), ενώ σε κάποιες περιπτώσεις παίρνουν από τα στελέχη και τα εταιρικά τους αυτοκίνητα. Η «μπάλα» παίρνει και άλλα επαγγέλματα που δραστηριοποιούνται στον χώρο του αυτοκινήτου και είναι εκατοντάδες με χιλιάδες απασχολούμενους. Την ίδια ώρα έχουν σταματήσει οι επενδύσεις και κανένας (ή ελάχιστοι) δεν σκέφτεται να βάλει έστω και ένα ευρώ για να ενισχύσει την επιχείρησή του, ενώ τα μεγάλα εργοστάσια ούτε κατά διάνοια θέλουν να ακούσουν για την Ελλάδα.
Προτιμούν την Τουρκία

Και ενώ από τη μία, «τα εργοστάσια» δεν θέλουν να ακούν για την Ελλάδα, όπου η γραφειοκρατία κυριαρχεί και οι φόροι αναγκάζουν τους επιχειρηματίες να βάλουν συνέταιρο και το κράτος, η… Τουρκία αποτελεί την καλύτερη και πιο συμφέρουσα λύση. Και αυτό, διότι στη γειτονική χώρα δίνονται κίνητρα, τα σχήματα είναι πιο ευέλικτα και γενικότερα τα όποια χαρτιά χρειάζονται εκδίδονται άμεσα χωρίς… γρηγορόσημο. Έτσι, ολοένα και περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες μεταφέρουν εκεί τεράστιες γραμμές παραγωγής, δημιουργώντας χιλιάδες θέσεις εργασίας. Τρανταχτά παραδείγματα τα εργοστάσια γνωστών εταιρειών, όπως Toyota, Isuzu, Peugeot, Honda, Hyundai, Citroen, Mercedes, MAN, Renault, Fiat, Cherry (κινεζική), που παράγουν έως και ένα εκατομμύριο οχήματα τον χρόνο. Η Ελλάδα, βέβαια, απέχει από τέτοιες επενδύσεις, που όμως έχουν γίνει παλαιότερα, όπως το εργοστάσιο της Nissan στον Βόλο, που έβαλε λουκέτο στις 27 Απριλίου του 1995, αλλά και εργοστάσια εταιρειών με ελαστικά, όπως αυτό της Pirelli στην Πάτρα, που έκλεισε το 1991, και αυτό της Goodyear στη Θεσσαλονίκη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου